توسعه‌دهنده رابط کاربری (UI) کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟
۱۴۰۱/۰۳/۰۸ تاریخ انتشار

آمارها به‌وضوح نشان می‌دهند که در آینده، طیف گسترده‌تری از کسب‌وکارها به برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب و وب‌سایت‌ها نیاز خواهند داشت. هدف دستیابی به یک مزیت رقابتی در دنیای دیجیتال است. در نتیجه، تقاضا برای توسعه‌دهندگان رابط کاربری ماهر در حوزه‌هایی مانند اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار و توسعه وب افزایش خواهد یافت.

یک توسعه‌دهنده رابط کاربری چه تفاوتی با یک توسعه‌دهنده وب دارد؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو تخصص به موارد زیر باید اشاره کرد:

مهارت

 مهارت‌های مورد نیاز یک توسعه‌دهنده وب با مهارت‌های مورد نیاز توسعه‌دهندگان UI متفاوت است. اگرچه توسعه وب چالش‌برانگیزتر از طراحی رابط کاربری است، اما هر دو موقعیت به مهارت‌های فنی قوی نیاز دارند.

تعامل با اعضا تیم

توسعه‌دهندگان رابط کاربری و توسعه‌دهندگان وب باید در تعامل با سایر متخصصان وظایف خود را انجام دهند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی و اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان وب فول‌استک می‌توانند در هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند کار کنند و گاهی اوقات نیازی به تعامل با همه اعضا تیم ندارند.

تخصص

توسعه‌دهندگان UI گاهی‌اوقات توسعه‌دهندگان فرانت‌اند نامیده می‌شوند. توسعه‌دهندگان وب ممکن است مهارت‌های توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، بک‌اند یا هر دو را داشته باشند. آن‌ها در مقایسه با توسعه‌دهندگان رابط کاربری کارهای بیشتری باید انجام می‌دهند، زیرا توسعه‌دهندگان UI نمی‌توانند یک وب‌سایت یا برنامه تلفن همراه را به‌تنهایی تکمیل کنند، اما در نقطه مقابل توسعه‌دهندگان وب نیازی به پشتیبانی یک توسعه‌دهنده رابط کاربری برای تکمیل یک پروژه ندارند.

 

 

مهارت‌های مورد نیاز توسعه‌دهنده UI چیست؟

با توجه به این‌که توسعه‌دهنده رابط کاربری نقش مهمی در موفقیت یک پروژه وب دارد، از این‌رو، باید شناخت کاملی در ارتباط با فناوری‌های مهم این حوزه داشته باشید. متاسفانه برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX مسیر روشنی وجود ندارد. با این‌حال، برخی مهارت‌ها حالت عمومی دارد و برای موفقیت در این مسیر باید در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید. به‌طور مثال، یک توسعه‌دهنده رابط کاربری که دانش عمیقی در ارتباط با فناوری‌های زیربنایی توسعه رابط کاربری و چارچوب‌هایی مثل  HTML، CSS، JavaScript، Angular، ReactJS، VueJS، Typescript، AJAX و غیره داشته باشد، به‌شکل بهتری قادر به پیاده‌سازی طرح‌واره‌ای است که توصیف‌کننده فعالیت‌های تجاری است و به کاربران اجازه می‌دهد به بهترین شکل از محصول استفاده کنند. پیشینه تحصیلی را نباید به‌عنوان یک ملاک تعیین‌کننده در نظر گرفت، اما یک توسعه‌دهنده رابط کاربری که مدرک طراحی وب یا طراحی گرافیک دارد به‌شکل بهتری قادر به درک وظایف محوله است. نقش یک طراح رابط کاربری این است که بفهمد مردم چگونه فکر می‌کنند و رابطی را متناسب با انتظارات کاربران توسعه دهد. با این توصیف باید بگوییم که مدرک تحصیلی مرتبط با این حوزه، چندان تاثیرگذار نیست و مهم تسلط بر مهارت‌های کلیدی و توانایی فرموله‌کردن مسئله است.

مهارت‌های نه‌گانه مورد نیاز توسعه‌دهنده رابط کاربری

 

 

۱. HTML

اغلب در لیست مهارت‌های مورد نیاز یک توسعه‌دهنده UI با این اصطلاح مواجه می‌شوید و دلیل خوبی وجود دارد. زبان نشانه‌گذاری HyperText (HTML) زیربنای وب است و در نتیجه تمامی صفحات وب شامل کدهای اچ‌تی‌ام‌ال هستند. زبان نشانه‌گذاری وب یک متن عادی را به محتوایی دیجیتالی تبدیل می‌کند. به‌طور خلاصه، HTML استانداردترین بلوک ساختمانی مورد نیاز برای توسعه وب‌سایت‌ها است.

۲. CSS

زبان دیگری که توسعه‌دهندگان رابط کاربری باید در مورد آن اطلاع داشته باشند، CSS است. این فناوری برای ارائه سند ایجادشده با استفاده از HTML استفاده می‌شود، در حالی که HTML شالوده صفحه را می‌سازد، CSS برای ایجاد طرح‌بندی، فونت‌ها، رنگ‌ها و همچنین سبک صفحه استفاده می‌شود. HTML و CSS هر دو زبان‌های ضروری‌‌ای هستند که برای تبدیل‌شدن به یک طراح رابط کاربری باید یاد بگیرید. به عبارت دیگر، اگر شما HTML و CSS را ندانید، موفقیت چندانی در ارتباط با توسعه وب به دست نخواهید آورد.

۳. JavaScript

جاوااسکریپت یکی از پراستفاده‌ترین فناوری‌ها در ارتباط با ساخت وب‌سایت‌ها است. اگر این زبان را بدانید، می‌‌توانید رفتار پویا و جلوه‌های ویژه را به صفحه وب اضافه کنید و یک صفحه وب تعاملی ایجاد کنید. علاوه بر این، جاوااسکریپت قادر به اجرای کدهای پیچیده و ایجاد یک رابط کاربری تمیز، سازگار، آسان و تعاملی است.

۴. Wireframing و Prototyping

فریم سیمی (Wireframe) به چیدمان عناصر در یک صفحه وب اشاره دارد و نشان می‌دهد عناصر رابط در چه بخش‌هایی از یک صفحه وب باید قرار بگیرند تا کاربران به‌شکل بهتری با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. توسعه‌دهنده رابط کاربری وظیفه دارد تا عناصری که باید در صفحه نمایش داده شوند و عناصری را که باید حذف شوند مشخص کنند. همچنین، مکان‌یابی عناصر در صفحه به‌منظور رسیدن به یک تجربه کاربری روان‌ از وظایف آن‌ها است. یک توسعه‌دهنده رابط کاربری باید عناصر UI، از جمله دکمه‌های CTA، تصاویر و منوها را به‌شکل نموداری مشخص کند. پس از دریافت تاییدیه‌ها بر روی وایرفریم، شروع به کار روی ماکت‌ها ‌کند که مدل‌های اولیه یک محصول هستند که برای تایید یک فرآیند یا مفهوم طراحی می‌شوند. برای انجام این‌کار باید دانش کافی در ارتباط با ابزارهای نمونه‌سازی محبوب مثل Marvel یا Invision داشته باشید.
مرحله نهایی، ساخت طرحی است که توانایی جذب کاربران برای مدت زمان طولانی را داشته باشد. این طرح یک مدل نهایی از محصول است و بسیار شبیه به ظاهر محصول واقعی پس از کدنویسی و پیاده‌سازی است. این وظیفه طراحان رابط کاربری است که فریم‌های سیمی و نمونه‌های اولیه را به‌طور کارآمد و مؤثر تولید کنند.

۵. مهارت‌های ارتباط بصری

طراحی بصری محدود به ظاهر یک وب‌سایت نیست و باید به کاربران بگوید که هر نماد یا عناصر معرف چیست تا بدون نیاز به درج اطلاعات از این نکته اطلاع داشته باشند که اگر روی عنصری کلیک کردند چه اتفاقی خواهد افتاد. برای این منظور باید از تکنیک‌ها و ترفندهای دنیای طراحی وب استفاده کنید. به‌طور مثال، در یک صفحه فروشگاه آنلاین کاربر باید بداند که به ترتیب از یک مرحله به چه مرحله‌ای خواهد رفت، بدون آن‌که مجبور شود بخش قابل توجهی از وقت خود را صرف دانستن این موضوع کند.

۶. مهارت‌های طراحی تعامل

طراحی تعاملی بر عناصری مانند زیبایی‌شناسی، صدا، استفاده موثر و بهینه از فضا، حرکت عناصر و موارد دیگر دلالت دارد تا کاربر بتواند به بهترین شکل با محصول ارتباط برقرار کند. توسعه‌دهنده رابط کاربری باید با موفقیت یک طراحی تعاملی بصری ایجاد کند تا کاربر بتواند کارهای مورد نظر را با حداقل تلاش انجام دهد.

۷. مهارت‌های کدنویسی

در حالی که توسعه‌دهندگان رابط کاربری نیازی به تخصص در کدنویسی ندارند، برای انجام تغییرات جزئی در وب‌سایت به مهارت‌های اولیه مثل HTML و CSS نیاز دارند. این مهارت در زمان آزمایش و اعتبارسنجی سریع ویژگی‌های وب‌سایت حیاتی است. اگر احساس کردید که صفحات نیازمند تغییرات هستند، در چنین شرایطی باید به‌جای اینکه منتظر یک توسعه‌دهنده وب باشید، خودتان این‌کار را انجام دهید.

۸. مهارت‌های تحلیلی

هر برنامه یا وب‌سایتی نیاز به آزمون قابلیت استفاده دارد. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده رابط کاربری، باید بتوانید داده‌های مربوط به قابلیت استفاده محصول را ردیابی کنید و راه‌هایی را برای بهبود محصول شناسایی کنید. در این مرحله، تجزیه‌وتحلیل اعداد، درصدها و نسبت‌ها مفید هستند.

۹. مهارت‌های معماری اطلاعات

این مهارت شامل زیرمجموعه گسترده‌ای از مهارت‌های کاربردی است که از سازمان‌دهی محتوا در صفحه وب تا مسیرهای گفت‌وگو در یک ربات چت را شامل می‌شود. توسعه‌دهندگان UI، باید به بررسی این موضوع بپردازند که کاربران برای کار با یک محصول، به‌ویژه نرم‌افزاری که پیچیده است به چه دانشی نیاز دارند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 3.5 - رای: 8)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg